ДОСВІД РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
(З досвіду роботи асистента вчителя Колядницької Катерини Анатоліївни)

Я працюю асистентом вчителя з вересня 2018 навчального року. Така посада з’явилась нещодавно, тому спочатку були деякі складнощі, адже не вистачало досвіду, тому вирішила пройти курси для асистентів вчителів, які проводились на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Кваліфіковані викладачі надали мені ґрунтовні знання та практичні поради, які використовую у своїй роботі. А також я пройшла он-лайн курси на сайті EdEra для вчителів початкової школи, які розкрили сутність роботи в умовах нової української школи. Стали в нагоді та були досить інформативними ще одні курси на цьому сайті – робота вчителів початкових класів з дітьми із особливими освітніми потребами, що безпосередньо розкрили зміст профільної роботи асистента вчителя.


   Важливою та невід’ємною складовою роботи асистента вчителя є співпраця з класним керівником. Багаторічним педагогічним стажем роботи з дітьми початкової школи зі мною ділиться кожного дня вчитель початкових класів вищої категорії, вчитель-методист, професіонал своєї справи – Комісаренко Людмила Михайлівна. Разом з класним керівником ми готуємо матеріал для уроків на наступний день. Ця допомога є систематичною.

У нашому класі навчається дитина з особливими освітніми потребами – Зарійчук Ксенія. Відповідно до нозології, у дівчинки не може повноцінно функціонувати ліва рука, тому для неї необхідна постійна підтримка асистента вчителя та створення «ситуації успіху». Відповідно висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, рекомендовано навчання та виховання за програмою загальноосвітньої школи за інклюзивною формою, а також кваліфікована психолого-педагогічна допомога.

          Моя допомога як асистента вчителя полягає в організації освітнього процесу в класі з інклюзивним навчанням, фіксування прогресу дитини з особливими освітніми потребами у Журналі спостережень, вивчення та аналіз динаміки розвитку дитини, стимулювання розвитку соціальної активності дитини, шляхом залучення до участі у науковій та художній творчості.
Завдяки впровадженню інклюзивної освіти в навчальному закладі та реформам НУШ, клас забезпечений навчально-дидактичними матеріалами та меблями. Діти навчаються за новими зручними партами сучасного стандарту, що є важливим чинником в загальному освітньому процесі. Об’ємні фігури, глобуси, мікроскоп, лупи, модель Землі, що обертається навколо сонця, сучасний фліпчарт, телевізор, завдяки якому можна побачити корисні навчальні відеоролики – все це допомагає кращому сприйняттю та запам’ятовуванню навчального матеріалу.



         Навчання в нашому класі починається з привітання, ранкової зустрічі або ранкового кола, заздалегідь підготовленої вчителем кожного дня на нову тему. Це може бути привітання усмішкою, обіймами, помахом руки, ліктем, кулачком. Дітям це подобається, адже формування гарного настрою з самого ранку сприяє кращому налаштуванню на навчальний процес.
Ранкове коло допомагає створити дружню атмосферу в класі на весь навчальний день. Воно проводиться на початку дня та триває 5-7 хвилин, заряджаючи дітей позитивним настроєм. Це допомагає Зарійчук Ксенії з ООП бути частиною команди, не відчуваючи будь-якої відмінності від інших дітей класу.
Завдяки впровадженню інклюзивної освіти, діти з особливими освітніми потребами, мають можливість бути частиною соціуму і здобувати освіту разом з іншими людьми.
Відтак, одним із нових типів уроків у педагогічній практиці є урок-мандрівка Oсобливість цих занять полягає в тому, що їх можна проводити як в умовах класного приміщення (заочні мандрівки: урок-екскурс, урок-подорож), так і поза ним (очні мандрівки: урок-екскурсія, урок-марафон).
Так учні 1 класу, які навчаються за стандартом нової української школи, на уроці «Я досліджую світ» практикували проведення уроку на природі, а саме уроку-екскурсії на тему «Об’єкти живої та неживої природи».



          Серед інноваційних методів навчання надзвичайно ефективним є використання шести різнокольорових цеглинок LEGO, які сприяють розвитку дрібної моторики, логічного та креативного мислення, уяви, уваги та терпіння. У дітей розвиваються навички діалогічного мовлення, розширення словникового запасу, вміння працювати в групі та бути толерантними один до одного. Під час уроків для учнів класу були проведені ігрові форми роботи «Відгадай загадку та склади вежу», «Склади фігуру», «Збери колір».  Зарійчук Ксенія, як і всі учні класу, надзвичайно любить працювати із цеглинками LEGO, які використовуються на будь-якому уроці..







                           

   Пізнавальними є уроки-досліди. Дослід, як метод навчання, є способом взаємозв’язаної діяльності вчителя і учнів: учитель управляє (організовує, планує, контролює, стимулює, коригує та аналізує) діяльністю учнів, спрямовує на вивчення предметів і явищ природи у спеціально створених умовах шляхом зміни об’єктів або умов їх існування з використанням відповідних приладів і матеріалів. Учениця 1-Б класу, Зарійчук Ксенія, бере активну участь в експерименті з лупою на уроці «Я досліджую світ»: спостереження за тим, як збільшується зерна яблука. 


      Різновидами інноваційних методів під час навчання є казкотерапія. Це система передання життєвого досвіду, інтуїції та творчих здібностей. Казкотерапія використовує казкову форму для інтеграції особистості, розширення свідомості, вдосконалення взаємодії з навколишнім світом. Учитель початкових класів при розв’язанні проблем використовує такі методичні прийоми як аналіз відомих казок, створення казки «від кожного по слову», експромтне інсценування казки, завершення кінця казки. Важливий етап – «оживлення ляльки» та її представлення. Непосидючі діти стають більш уважними та врівноваженими, а замкнуті – більш відкритими та емоційними.
      При допомозі казкотерапії діти можуть проявити себе, відкрити в собі акторські здібності. Ксенія на уроках активна. Їй подобається, коли вчитель пропонує розіграти казку в контексті уроку. Вона завжди бере участь у виставах разом з іншими дітьми.


     Одним із видів інтерактивного навчання є робота в групах, що дозволяє учням набути вміння співробітництва, вибору лідера, оволодіти навиками: висловлювати власну думку та  слухати кожного представника групи. Діти нашого класу на ранковій зустрічі «Осінь» працювали в групах та збирали в кошик овочі та фрукти.
Розвивати здібності дитини з особливими потребами є однією із важливих напрямків роботи асистента вчителя з цією дитиною. Учениця пишається своїми досягненнями, коли бачить результат вдало виконаної роботи на уроках образотворчого мистецтва і «Дизайн та технології».


   Допомога асистента вчителя є важливою складовою в організації інклюзивного навчання На уроках математики та навчання грамоти я допомагаю Зарійчук Ксенії писати вивчені букви та цифри. Разом з нею вивчаємо букви українського алфавіту.



   Планування та проведення виховних заходів з дітьми класу, а також допомога вчителю в організації освітній процесу - все це є важливими функціями асистента вчителя інклюзивного класу НУШ. Восени діти відвідали театр ляльок. Вистава дітям сподобалася, а сумісні подорожі до професійних закладів культури є дуже корисними для розвитку і виховання особистостей. Такі заходи є цікавими, тому дитина з особливими освітніми потребами почуває себе повноцінним членом колективу.
   Фіксуючи щоденно у журналі спостережень прогрес розвитку дитини, можна прослідкувати динаміку зростання успішності Ксенії під час освітнього процесу, що вказується в індивідуальній програмі розвитку. За результатом цього зростання стоїть командна робота психолого-педагогічного супроводу.
   Залучення батьків до спільної роботи є важливою складовою контролю успішності та розвитку учениці. Батьки вдячні, що їх дитина може навчатися разом з усіма, а також, що завжди є підтримка в особі асистента вчителя, який, окрім виконання своїх прямих професійних обов’язків, є підтримкою та опорою для дитини з особливими освітніми потребами.


Отже, відповідаючи вимогам часу сучасна школа відкриває можливості для навчання усіх дітей без винятку. Вчитель та його асистент є організаторами освітнього процесу, основна мета якого є підтримання прагнень дітей до пізнання, що спонукає педагогів шукати шляхи підвищення інтересу учнів до навчання, урізноманітнюючи його зміст, форми та прийоми через використання інновацій.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога